+

Bovenbouw /

Bovenbouw

De methode DaVinci in de bovenbouw

In de bovenbouw nemen we bij wereldverkenning de menselijke beschaving als uitgangspunt voor de thema’s. Daarbij beginnen we in groep 6 met de Egyptenaren en de prehistorie en eindigen we in groep 8 in het heden.
Binnen elk thema komen alle vakken van wereldverkenning aan bod: wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, natuur- en scheikunde, filosofie en levensbeschouwing. Dit wordt aangeboden met 1 centrale les per week.
We werken top-down, dus we beginnen altijd bij het grote geheel, waarna we inzoomen op een detail. Ook maken we bij elk thema een mindmap. Op deze manier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt.

 

Thema’s in de bovenbouw

In de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) gaat het kind verbanden zien tussen feiten waarmee het in aanraking komt en bouwt zo een wereldbeeld op. Het kind kan het geleerde steeds meer plaatsen in de kaders die het al eerder geleerd heeft. Het denkt na over de plaats van de mens in die wereld en wil inzicht krijgen in de cultuur waarin het leeft. Ze zijn gevoelig voor het opnemen van kennis en het verkrijgen van inzicht in de cultuur waarin ze leven. DaVinci vindt het belangrijk dat kennis en maatschappelijke en sociale ervaringen tegelijkertijd worden verworven; het leren omgaan met normen en waarden. Hier ligt de basis voor de maatschappelijke vorming. We nemen de menselijke beschaving als uitgangspunt voor de thema’s. Daarbij beginnen we in groep 6 met  de Egyptenaren en de prehistorie en eindigen we in groep 8 in het heden. In de bovenbouw komen 10 thema’s aan bod:

  • Groep 6: Egyptenaren, Grieken & Romeinen, Middeleeuwen.
  • Groep 7: Indianen, Vikingen, Ottomanen, Nieuwe Tijd.
  • Groep 8: Maori’s, Aziaten, Nieuwste Tijd.

Deze thema’s zijn de kapstok van waaruit we werken en zijn zo gekozen dat uiteindelijk aan het eind van de bovenbouw alle werelddelen en de bijbehorende levensbeschouwingen, filosofieën en grote culturen op aarde zijn behandeld. Binnen elk thema komen alle vakken van wereldverkenning aan bod: wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, natuur- en scheikunde, filosofie en levensbeschouwing. Dit wordt aangeboden met 1 centrale les per week. We werken top-down, dus we beginnen altijd bij het grote geheel, waarna we inzoomen op een detail. Ook maken we bij elk thema een mindmap. Op deze manier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt.

Zo behandelen we bij de Aziaten naast de geschiedenis van China o.a. ook het menselijk lichaam – vanwege de manier van kijken naar het lichaam vanuit de Oosterse geneeswijze -, draken en echte reptielen – omdat die zo’n grote rol in de Aziatische geschiedenis en cultuur spelen -,  rijst als plant – omdat dat een belangrijk onderdeel van het basisvoedsel is – (biologie), het communisme en modern China  (maatschappijleer),  klimaten en landschappen in China (aardrijkskunde), buskruit en andere Chinese uitvindingen (techniek) en het  boeddhisme, het taoïsme en Confucianisme (levensbeschouwing)…

Daarnaast levert DaVinci bij de bovenbouw de volgende materialen:

  Tijdlijn  van de Nieuwste Tijd